سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد عملکرد مغز انسان+تصویر/کاملترین مقاله

خبر پزشکی,اخبار سلامت,جدیدترین خبرهای پزشکی و سلامت ایران و جهان,اخبار پزشکی و سلامت روز,آخرین اخبار پزشکی و سلامت,جدیدترین خبر پزشکی و سلامت

سلامت و پزشکی http://www.portalekhabar.com/portalekhabar/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C/

همه چیز در مورد عملکرد مغز انسان+تصویر/کاملترین مقاله

 

 

 

مقدمه ای در مورد مغز

 

 

 

 

 

 

با دلگرم همراه باشید تا شما را با مغز و هر آنچه باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم.

مغز انسان مرکز دستگاه عصبی است. دستگاه عصبی مرکزی در درون حفاظی استخوانی به نام جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته و شامل مغز و نخاع می‌باشد.

سیستم اعصاب مرکزی در زبان عام به دو قسمت با نام‌های ماده? سفید و ماده? خاکستری تقسیم می‌شود.

علاقه انسان ها به داشتن اطلاعاتی درمورد مغز و نحوه عملکرد آن به سال ها پیش باز می گردد. امروزه شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می کند هزاران سال قبل در کشورهایی نظیر مصر و یونان کنکاش و تحقیقات زیادی در مورد مغز انسان صورت گرفته است. این ارگان پیچیده و شگفت انگیز همیشه برای پژوهشگران و دانشمندان سوژه جالب و بحث برانگیزی بوده است.

در این مقاله سعی شده است به شیوه بسیار ساده و قابل فهمی، چگونگی رشد و تکامل مغز و نوع کارکرد آن در مراحل مختلف زندگی از ابتدای پیدایش سلول های مغزی تا زمان پیری شرح داده شود.

برخی از نوشیدنی ها باعث تقویت مغز می شود. این نوشیدنی ها تولید خاص یک شرکت ویژه نیست بلکه نوشیدنی های طبیعی است که مصرف آن برای سالم نگه داشتن مغز توصیه می شود.

از طرفی مصرف بعضی از نوشیدنی ها نیز منع شده است. از جمله نوشیدنی های الکلی که به کبد ضرر می رساند و باعث کدر شدن مغز (Brain Fog) می شودمغز شامل قسمتهای متنوعی است که هر کدام در عین ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارای کارها و وظائف گوناگونی هستند. مغزانسان شامل دو قسمت عصبی ومحیطی میباشد.

قسمت عصبی مرکز فعالیت ها ی ارادی وغیرارادی میباشد وقسمت محیطی .شامل اعصابی است که قسمت های مختلف بدن را به بخش عصبی متصل میکند.

 مغز انسان از دید ساختار? همانند مغز دیگر پستان‌داران است ولی کورتکس آن در مقایسه با دیگر پستانداران دارای گسترش و پیشرفت بسیار زیادی‌است. جانوران بزرگی مانند نهنگ‌ها و فیل‌ها در اندازه‌گیری مطلق دارای مغزی بزرگ‌تر هستند، اما زمانی که اندازه‌گیری با استفاده از ضریب مغزی و پس از جبران اندازه و جثه بدن انجام گیرد، این مغز انسان است که تقریباً دو برابر مغز دلفین پوزه‌بطری، و سه برابر مغز یک شامپانزه خواهد بود.

بخش عمده‌ای از گسترش و پیچیدگی مغز انسان مربوط به بخشی از مغز به نام قشر مغزی یا کورتکس، بویژه لوب پیشانی، که با توابع اجرایی از جمله خودلگامی یا اتوکنترل، برنامه‌ریزی، استدلال، و تفکر انتزاعی در ارتباط است? می‌باشد. بخشی از قشر مخ ویژه بینایی نیز تا میزان زیادی در انسان بزرگتر است.

آیا بالا رفتن سن سبب می‌شود که مغز انسان تحلیل رود یا به عبارت ساده‌تر عقل کم شود؟

اگر افزایش سن موجب فرسودگی مغز شود در نتیجه باید کار تمامی اعضا بدن نیز دچار اختلال گردد، زیرا مغز کنترل کننده تمامی فعالیت‌های درونی و بیرونی بدن است.

سلولهای مغزی از جمله سلولهایی هستند که قدرت تقسیم ندارند یعنی در مغز سلول جدیدی ساخته نمی‌شود. این سلولها در صورت آسیب دید‌گی ترمیم و بازسازی هم نمی‌شوند، اما مغز هر کدام از ما از میلیاردها سلول تشکیل شده است.

برای یادگیری یک موضوع بین تعدادی از سلولهای مغزی یک مدار تشکیل می‌شود. برای تشکیل این مدار سلولها باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر چقدر که موضوع پیچیده‌تر باشد سلولهای بیشتری در تشکیل مدار یاد شده شرکت می‌کنند.

هنگام تولد هر سلول مغز بیش از 25 هزار نقطه ارتباطی دارد. اما تا سه سالگی این تعداد به 15 هزار نقطه کاهش می‌یابد. این نقاط ارتباطی بدان جهت از بین می‌روند که از آنها استفاده نشده است.

 

 

 

مغز انسان

 

مغز انسان بسیار بزرگ است…


میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1?3 تا 1?4 کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند. در حدود 80 درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند.

 

 http://www.portalekhabar.com/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DA%A9/